« همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری » از ویژگی‌های علامه املی بود

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ۱۰:۴۸:۱۸

ایت الله تحریری یکی از شاگردان علامه املی با بیان اینکه ایشان به عالم توحید دسترسی داشتند ؛ یکی از نمودار‌های کلامی و عملی علامه املی را « همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری » عنوان کرد .



به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو ، شب گذشته 19 مهرماه 1400، مراسم بزرگداشت مقام علمی و عملی علامه حسن زاده املی با عنوان « عارف انقلابی » با حضور جمعی از بیت ایشان ، شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و رییس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد , در این مراسم که بعداز اذان مغرب در سالن اجتماعات یادمان شهدای انقلاب اسلامی ( سرچشمه ) برگزار شد ، برخی از شاگردان علامه حسن زاده املی به ذکر ویژگی‌ها و خاطراتی از وی پرداختند , ایت الله تحریری : خضوع ویژگی مهم علامه بود در ابتدای این مراسم که با اجرای نجم الدین شریعتی مجری رسانه ملی همراه بود ، دکتر سید محمد هاشمی مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه ضمن خیرمقدم به حاضرین از همه کسانی که برای برگزاری این مراسم زحمت کشیدند تشکر کرد و در ادامه « ایت الله تحریری » از شاگردان علامه املی با بیان اینکه سخن گفتن در باره علامه حسن زاده املی که دارای شخصیت والا و از درجات علمی بسیاری برخوردار بودند کار بسیار مشکلی است .

وی با اشاره به درجات علمی علامه حسن زاده املی به ایاتی از قران اشاره کرد که خداوند برای مومنین عالم ، درجات خاصی را در نظر گرفته است , ایت الله تحریری افزود : علامه املی معتقد بود انسان باید در مسیر علم‌یابی « ثبات قدم » داشته باشد و در رسیدن به حق از خود تزلزلی نشان ندهد و ان زمانی هم که سعادت نائل شدن به حق را داشت نباید خضوع را فراموش کند , این شاگرد علامه املی با بیان اینکه خصوصیات علمی و معنوی علامه در جلسات و دیدار هایی که با شاگردانش داشت به وضوع احساس می‌شد خبر داد که ایشان گاهی در طول سال علاوه بر ماه رمضان ، ماه‌های رجب و شعبان را نیز به صورت متصل روزه می‌گرفتند .

وی حالت خضوع ، تهجد شبانه و روزه‌های مستحبی را از ویژگی‌های دیگر علامه حسن زاده املی یاد کرد و گفت : علامه املی یکی از شاگردان برجسته علامه طباطبایی بودند که از سعادت اموزش و تربیت علامه طباطبایی نیز بی بهره نبودند , ایت الله تحریری با بیان اینکه مرحوم حسن زاده عاملی به عالم توحید راه پیدا کرده بودند ؛ یکی از نمودار‌های کلامی و عملی ایشان را همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری عنوان کرد , خسروپناه : علامه حسن زاده « خواجه نصیرالدین » زمانه ما بود « حجت‌الاسلام دکتر خسرو پناه » یکی دیگر از شاگردان علامه املی با تاکید بر سلوک علمی و عرفانی ایشان ، علامه عاملی را « خواجه نصیرالدین زمانه » ما ذکر کرد و اظهار داشت : ایشان نه تنها شخصیت کم نظیر که شخصیت بی نظیری در دوران ما محسوب می‌شدند و این را من نه از باب تعارف که با برهان قاطع عرض می‌کنم چرا که من در این زمانه ، کسی را سراغ ندارم که بدون هیچگونه امکانات بتواند سرامد علوم مختلفه از جمله فلسفه ، عرفان ، ادبیات عرب و فارسی ، ریاضی ، طب ، الهیات و .

,, باشد .

حتی ایشان به زبان فرانسه هم تسلط داشتند , به گفته وی ، ریشه تمام علومی که استاد علامه حسن زاده از ان بهره مند بودند « علم معرفت النفس » بود و کسانی که می‌خواهند به معرفت علامه حسن زاده نزدیک ترشوند باید معرفت النفس را سرلوحه کار‌های خویش قرار دهند , دکتر خسرو پناه با اشاره به شبهاتی که در فضای مجازی نسبت به علامه املی عنوان شده است به سه شبهه ان اشاره کرد و گفت : اولین شبهه که نسبت به استاد ایجاد کردند این بود که چرا علامه املی عزلت‌نشین بوده و خیلی مردمدار نبوده است ؟ جواب ان را می‌توان در حضور پرشکوه مردم در تشیع پیکر ایشان پیدا کرد .

ضمن اینکه تا عالم عزلت‌نشینی نکند که به مقام والا نمی‌رسد این درحالی است که ایشان انس و الفت خوبی با مردم داشت و همواره با نکات تربیتی با مراجعه کنندگان خود برخورد می‌کرد , بهره مند بودن علامه املی از علوم قدیم ، شبهه دومی بود که خسرو پناه به ان اشاره کرد و یاداور شد : ایشان به علوم سنتی مثل عرفان نظری ، کلام ، فلسفه ، منطق ، برهان و طب سنتی اشراف داشتند درحالی که این نوع از علوم ؛ قدیم و جدید ندارد , وی شبهه سوم را سیاستمدار نبودن علامه املی و تقدیر بلند بالای ایشان از رهبری عنوان کرد و در پاسخ گفت : برخی تقدیم کردن رساله خود به ایت الله خامنه‌ای را نوعی تملق دانستن در حالی که این اعمال او ناشی از معرفت النفس ایشان بوده است چرا که وی علاوه بر اینکه ارادت خاصی نسبت به رهبری داشتند در ساحت نفس مطمئنه و قدسی سیر می‌کردند و نیازی به مدح کسی نداشته است .

این شاگرد علامه املی معتقد است اگر کسی می‌خواهد از فیض علامه سرشار شود باید کتاب‌های الهی نامه و معرفت النفس او را که دارای مباحث فلسفی و عرفانی است مطالعه کند , دکتر خسرو پناه با بیان اینکه تواضع یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته استاد املی بود گفت : تمام حرکات وسکنات ایشان کلاس درس و تربیت عرفانی بود و هیچگاه نسبت به علوم احساس فارغ التحصیلی نمی‌کرد و تا زمانی که اساتید او در قید حیات بودند از کرسی استادی انان استفاده می‌کرد , وی در پایان پیشنهاد کرد برای اینکه نسل‌های جدید و بویژه جوانان و نوجوانان هم بتوانند از کتب علامه املی بهره مند شوند باید این کتاب‌ها نیز به زبان ساده‌تری بازنویسی شوند .

قزوه : موظفیم کسانی مثل علامه را در سطح جهانی معرفی کنیم « دکترعلیرضا قزوه » از شاعران برجسته کشورمان نیز دیگر سخنران این مراسم بود که به کنگره شعر طلاب که در سال 69 برای تجلیل از چهره‌های حوزه علمیه برگزار شده بود اشاره کرد و گفت : اولین تجلیل ما ، تجلیل از علامه املی بود و با اینکه من در ان زمان بسیار جوان بودم که دبیری کنگره را هم برعهده داشتم ، اما ایشان با کمال فروتنی دعوت ما را پذیرفتند , این شاعرکشورمان که هم اکنون نیز رایزن فرهنگی ایران در هند است تاکید کرد : ما موظفیم بزرگانی مثل علامه املی را در حد جهانی مطرح کنیم و ما در هند بزرگداشت‌های ادبی زیادی از جمله بزرگداشت علامه املی را نیز برگزار کردیم و جالب است که ایشان را بسیاری از خارجیان نیز می‌شناسند , وی ادامه داد : علامه املی می‌توانست وصیت کند که مثلا در کنار حرم امام رضا (ع) یا حرم حضرت معصومه ( س ) دفن شود ، اما در کنار همسر و در شهر و دیار خود به خاک سپرده شد تا نشانی از احترام به همسر و کیان خانواده باشد .

قزوه در پایان نیز چند بیت از مثنوی خود به نام این همه یوسف را برای حضار قرائت کرد , « ایت الله عباسی خراسانی » از شاگردان دیگر علامه املی هم اظهار داشت : قدر و منزلت علامه املی به اندازه ای بود که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان سالک توحیدی و عالم ربانی یاد کرده است , وی افزود : یکی از توصیه‌های علامه املی برای رسیدن به خداوند ، انس با قران از راه قرائت و تدبر در قران بود و یکی از ویژگی‌های معظم له ، توجه وعشق به فراگیری علم بود به گونه ای که ایشان به مقام خذ الکتاب رسیده بودند .

ایت الله عباسی خراسانی با بیان اینکه ایشان درهمه لحظات عمر خویش ، شاگرد پروری کردند گفت : هر گاه به خدمت ایشان می‌رسیدیم یا قلم دردست داشتند و چیزی می‌نوشتند یا قلم خود را پشت گوش می‌گذاشتند تا در دسترس باشد , این شاگرد علامه املی ، یکی دیگر از ویژگی‌های استاد را « احترام به اساتید » خود برشمرد و اظهار کرد : اگر علامه املی ، علامه شد برای این بود که دعای چندین استاد را پشت سر خود داشت , وی از داشتن چشم برزخی علامه املی خبرداد و گفت : در زمان بمباران شهر‌ها ؛ ایشان از چگونگی و مکان بمباران روز‌های اینده خبر داشت و به ما می‌گفت « صدام لعنتی فردا فلان مکان شهر قم را بمباران می‌کند » و فردا همان جا‌ها بمباران می‌شد ! ایت الله عباسی خراسانی در پایان اظهار داشت : علامه املی در دنیا که بودند در عالم ملکوت سیر می‌کردند وبعد از رحلت نیز به عالم ملکوت هجرت کردند .

« ایت الله رمضانی » یکی دیگر از شاگردان علامه حسن زاده املی ، سخنران دیگری بود که جایگاه علمی علامه املی را در بلندترین قله‌های علم وادب اعلام کرد و یاداور شد : استاد در فراگیری علم ، همچون پروانه بر گرد شمع بودند و بر این باور بودند که « علم و عمل » انسان سازند و همواره در دروس خود به این جمله « العلم امام العمل » تاکید داشتند , وی ادامه داد : ایشان در برابر اساتید خاضع بودند چرا که اساتید خود را منشاء فیض الهی می‌دانستند و همواره از اینکه در شهر قم زندگی می‌کردند و ملبس به لباس روحانیت بودند از خداوند شاکر بودند , « ایت الله یزدان پناه » از شاگردان دیگر علامه املی به عرفان برگرفته از اسلام ناب وی اشاره کرد و اظهار داشت : گاهی روش هایی را در عرفان شاهد هستیم که به دلیل برداشت‌های غلط ؛ فرد را از مردم و کار‌های روزمره دور می‌کند ، اما چون علامه املی در سنت اسلامی نفس کشیده بود معتقد به عرفان اسلام ناب بود که رسیدن به عرفان را در همزیستی با مردم و همراه با جامعه می‌دانست .

وی نیز ارزو کرد ای کاش عصاره علوم علامه بویژه کتاب الهی نامه او به زبان قابل فهم‌تری برای عموم منتشر شود , محمدجواد لاریجانی : روشنفکران امروزی هم می‌تواند از علامه بهره مند شوند اخرین سخنران نیز « دکتر محمد جواد لاریجانی » بود که خود را نزدیکتر از دیگر شاگردان به علامه املی عنوان کرد و گفت : ایشان بودند که من را به دروس فلسفه و عرفان تشویق کردند و شاگردان زیادی را پرورش دادند و کسانی که می‌خواهند شناخت کاملی از عرفان علامه املی پیدا کنند حتما کتاب‌های ایت الله یزدان پناه را مطالعه کنند ,.