محمد رحمانیان : واروژ کریم مسیحی باعث می‌شود فارغ از خود سینما ، از اثر لذت ببریم

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۶:۳۰:۰۴

یکشنبه 21 شهریور همزمان با روز ملی سینما جمعی از اهالی تئاتر در خانه هنر کاج با واروژ کریم مسیحی کارگردان ، فیلمنامه نویس و تدوینگر شناخته شده دیدار کردند .



اعتمادانلاین | الهام نداف - یکشنبه 21 شهریور همزمان با روز ملی سینما جمعی از اهالی تئاتر در خانه هنر کاج با واروژ کریم مسیحی کارگردان ، فیلمنامه نویس و تدوینگر شناخته شده دیدار کردند , در این دیدار خودمانی که به دلیل شیوع کرونا با حضور جمع اندکی از هنرمندان در فضای باز موسسه کاج برگزار شد ، محمد رحمانیان ، مهتاب نصیرپور ، محمدامیر یاراحمدی ، پریدخت عابدین نژاد ، ستاره اسکندری ، افشین هاشمی ، مونا فرجاد ، حسین کیانی ، پیام فروتن ، افسانه ماهیان و علی صلاحی حضور داشتند , در ابتدای این مراسم ، محمد رحمانیان با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت : « وقتی با من تماس گرفتند و به اینجا دعوتم کردند ، ان قدر خوشحال شدم که گفتم در خواب هم نمی‌دیدیم به برنامه ای دعوت شوم و بخواهم در حضور واروژ کریم مسیحی درباره او صحبت کنم .

» این نمایشنامه نویس تسلط کریم مسیحی بر ادبیات و تئاتر را در پیچیدگی و لذت بخش کردن اثارش تاثیرگذار دانست و یاداوری کرد : « ردپای این تسلط را در فیلم کوتاه « فاخته » می‌توان دید که بر اساس یکی از اثار محمود دولت ابادی ساخته شده و ترکیبی از این اثر با یک اثر ارمنی است , این اتفاق در فیلم « تردید » هم افتاد و ما بازسایی بخش هایی از « هملت » شکسپیر را در این اثر می‌بینیم ,» رحمانیان با یاداوری اثار بهرام بیضایی ، رهایی و لذت را فصل تمایز فیلم‌های این هنرمند را با 2 فیلم واروژ کریم مسیحی برشمرد : « فیلم‌های کریم مسیحی این امکان را برای ما فراهم می‌کند که ماهیت سینما را فراموش کنیم و چند ساعت فارغ از خود سینما ، از اثر لذت ببریم ، در حالی که درباره فیلم‌های بیضایی باید انرژی بیشتری گذاشت و فسفر سوزاند تا متوجه اتفاقات شد .

» در ادامه صحبت‌های رحمانیان ، محمدامیر یاراحمدی هم به جهان مستقل اثار کریم مسیحی اشاره کرد و گفت : « فیلم‌های او جهانی را برای ما می‌سازد و اتفاقاتی را رقم می‌زند که مشابه ان را در واقعیت ندیده‌ایم و این جهان مستقل جذاب است , فیلم‌های واروژ کریم مسیحی به دنیای خود او تعلق دارد ؛ مثلا در « پرده اخر » ما خانه و ادم هایی را می‌بینیم که در دنیای واقعی مشابه انها را ندیده‌ایم اما این دنیا و ادم‌ها را باور می‌کنیم ,» در بخش دیگری از این مراسم ستاره اسکندری با تاکید بر شباهت فیلم‌های کریم مسیحی به حال و هوای تئاتر گفت : « ردپای این شباهت‌ها را در هر 2 فیلم « پرده اخر » و « تردید » می‌توان دید و ما می‌توانیم با دنیایی که اقای کریم مسیحی به تصویر می‌کشد زندگی کنیم .

» در بخش دیگری از این مراسم ، اهالی تئاتر به بررسی وضعیت این هنر در دوران همه‌گیری کرونا پرداختند , مهتاب نصیرپور راهکار زنده نگه داشتن نمایش را در این دوران ، اجرای صحنه ای در فضای باز عنوان کرد و در این باره توضیح داد : « بسیاری از بناها و خانه‌های قدیمی تهران حیاط‌های بزرگی دارند و با کمی تدبیر و برنامه ریزی امکان اجرای نمایش در انها فراهم است , با چیدن صندلی در فضاهایی چون عمارت مسعودیه و باغ نگارستان و اجرای نمایش در این فضاها باید از تئاتر در این دوران صیانت کنیم ، اما متاسفانه همتی در این زمینه به چشم نمی‌خورد .

» در بخش هایی از این دورهمی ، واروژ کریم مسیحی با ذکر خاطراتی از همکاری خود با هنرمندانی چون بهرام بیضایی ، کامران شیردل ، بهمن فرمان ارا ، امیر نادری و ,,.

از چگونگی اشنایی‌اش با سینما گفت و کیک مربوط به روز ملی سینما را برید , واروژ کریم مسیحی سینما را با بهرام بیضایی و دستیاری او اغاز کرد , او در بسیاری از فیلم‌های بهرام بیضایی دستیار کارگردان بوده و نزدیک‌ترین شاگرد سینمایی بیضایی به شمار می‌رود .

از همین رو محمد رحمانیان در این مراسم پیامی را که بیضایی خردادماه سال 1393 در مراسم بزرگداشتی کریم مسیحی برای او فرستاده بود بازخوانی کرد , کریم مسیحی پیش از ساختن اولین اثر سینمایی‌اش با نام « پرده اخر »، سه فیلم کوتاه ساخت , فیلم « پرده اخر » به کارگردانی او برنده هشت سیمرغ بلورین از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر و فیلم « تردید »، دومین اثر سینمایی او ، برگزیده بهترین فیلمنامه اقتباسی ، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر شده است .

عکس‌ها : نگین مقدردوست.