پیش بینی دوران پساریاست جمهوری روحانی / ظریف به مجمع تشخیص می‌رود ؟/ عطریانفر : به استفاده رییسی از تجربه دولت روحانی خوشبین هستم / احمدی‌نژاد از حریم حکم رهبری صیانت نکرد

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ ۰۸:۵۷:۳۸


کمتر از یک ماه به پایان ریاست جمهوری هشت ساله حسن روحانی باقی مانده است ؛ هشت سالی که فراز و فرودهای زیادی داشت و ایران بحران هایی به خود دید که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه یا کم سابقه بود , همین مسائل شاید از حسن روحانی مدیری با تجربیاتی متفاوت ساخته است که می‌تواند در اینده و در بزنگاه‌های تاریخی دیگر از ان بهره برد , اما حسن روحانی دوران پساریاست جمهوری خود را چگونه خواهد گذراند ؟ حزب سیاسی تشکیل می‌دهد ؟ سکوت پیشه می‌کند ؟ همچنان در ارکان قدرت کشور باقی می‌ماند یا احتمالی دیگر ؟ این موضوعی است روحانی و یارانش تاکنون درباره ان سخنی نگفته‌اند .

در این باره با محمد عطریانفر ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت وگو کردیم , او معتقد است روحانی هم مانند سنت پیشین رهبری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود ؛ هرچند به گفته او ، خاتمی تمایلی به حضور نداشته و احمدی‌نژاد هم به این حکم ناسپاسی کرده است , عطریانفر حتی احتمال ریاست حسن روحانی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام را مطرح می‌کند در این حال به استفاده ابراهیم رییسی از تجربیات دولت‌های یازدهم و دوازدهم خوشبین است .

متن این گپ وگفت با محمد عطریانفر را در ادامه بخوانید ؛ **** * اقای عطریانفر ! پیش بینی شما از اینده سیاسی اقای روحانی پس از اتمام دوران ریاست جمهوری چیست ؟ ما شاهد سنت خوبی از ناحیه رهبری هستیم ، اینکه شخصیتهایی که در موقعیتهای برجسته در کشور مسولیت داشتند به خصوص روسای جمهور ، در پایان دوران خدمتشان مورد احترام رهبری قرار می‌گیرند و معمولا به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت می‌شوند و این تجربه ای است که در دوران گذشته شاهد ان بودیم و ایشان نسبت به این قضیه با اهتمام ویژه ای اقدام میکرده‌اند , تجربه روسای جمهور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اولین تجربه این موضوع به مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد ، اگرچه زمانی که اقای هاشمی رفسنجانی رییس جمهور بودند همزمان رییس مجمع هم بودند ( به عنوان یکی از روسا و اعضای قوای سه گانه ) لیکن در سال 1376 که مسولیت ایشان تمام شد ، موقعیت ریاست مجمع ایشان ابقا شد که تجربه ارزشمندی بود و بیشتر به این موضوع برمی‌گشت که تجارب روسای جمهور که هشت سال در پست مدیریت اجرایی درنگ کرده‌اند ، می‌تواند به نفع مدیریت بعدی مورد استفاده قرار گیرد و در اختیار مدیران جدیدی باشد که می‌خواهند مسولیت خود را دنبال کنند , خاتمی تمایلی به حضور در مجمع تشخیص مصلحت نداشت تصور می‌کنم برپایه این فرایند در مقطع بعد از پایان دولت اقای خاتمی هم ، از ایشان برای حضور در مجمع دعوت شده باشد یعنی من احتمال می‌دهم که این اتفاق افتاده باشد ولی چون از طرفی رهبری کسی را الزام نمی‌کنند یعنی علی الاصول پیشنهاد ان از ناحیه رهبری میتوانسته مطرح باشد ولی قاعدتا موافقت اولیه فرد هم باید گرفته شود ، بنابراین تصور می‌کنم اگر از ناحیه اقای خاتمی تمایل و اقبالی هم صورت می‌گرفت منطقا ایشان هم به عنوان عضو موثر و تعیین کننده مجمع تشخیص مصلحت می‌توانستند در ان نهاد حضور داشته باشد .

احمدی‌نژاد از حریم حکم رهبری صیانت نکرد در ادامه اقای احمدی‌نژاد هم همین موقعیت را پیدا کرد گرچه قدر ناشناسی و ناسپاسی کرد و از حریم حکم رهبری را با موضعگیری‌های عجیب و غریب خود صیانت نکرد , علی القاعده اقای روحانی هم در ادامه این سنت پیشین از ناحیه رهبری ، به عنوان عضو مجمع تشخیص درصورت تمایل دعوت به حضور خواهد شد , احتمال ریاست حسن روحانی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در رابطه با صلاحیتها و قابلیتهایی که در اقای روحانی سراغ دارم فکر می‌کنم که رهبری درصورت اعلام تمایل وی و توافق ایشان علاوه بر مسولیت عضویت او در مجمع تشخیص چه بسا در دوره ای که مسولیت اقای صادق لاریجانی تمام شود ، بنا باحراز صلاحیت و قابلیت‌های منحصر به فرد اقای روحانی در قیاس با اعضای فعلی مجمع ، ریاست را به عهده اقای روحانی واگذار خواهند کرد .

این رویکرد منطقی که نشان از اهتمام ویژه رهبری دارد باینکه تجاربی که روسای جمهور به دست اورده‌اند در اختیار مدیران جدید قرار گیرد دلالت می‌کند , ظریف و زنگنه هم عضو مجمع می‌شوند ؟ * نظر شما درباره موقعیت سایر اعضای کابینه چیست ؟ افرادی مانند اقای ظریف یا اقای زنگنه یا ,.

, موضوعی که در مورد روسای جمهور اشاره کردم بیشتر بیان یک سنت تاریخی و تجربه طولانی مدت است که از ان سراغ داریم ( ما از بعد از سال 68 تا امروز این تجربه را داریم ), اما اینکه نسبت به دیگر اعضا چه رویکردی در پیش گرفته خواهد شد بیشتر به صلاحیتهای ذاتی ان فرد برمی‌گردد که به صفت شخصیت حقیقی ان فرد منشا اثر و ضمنا مورد تایید رهبری هم قرار داشته باشد ؛ اگر چنین اتفاقی افتاد و یک شخصیتی که به صفت فردی و حقیقی بتواند به این موقعیت کمک کند و رهبری هم او را مورد تایید قرار دهند علی القاعده انها هم می‌توانند در مظان عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند .

به استفاده رییسی از تجربه دولت روحانی خوشبین هستم * فکر می‌کنید دولت اقای رییسی چقدر امادگی و پذیرش استفاده از تجربیات دولت حسن روحانی را دارد ؟ اصالتا هر دولتی که بر سر کار می‌اید باید از تجارب دولت پیشین خود بهره بگیرد و این فرقی نمی‌کند که اقای رییسی باشد یا فرد دیگری ؛ این جزو اصولی است که درنظام تبادل قدرت باید به ان توجه کرد اما اقای رییسی علاوه بر اینکه علی الاصول تجربه دولت پیشین را در استخدام بگیرند ، امر مستحسنی است البته خود ایشان هم ادعایشان این است که می‌خواهند از تجارب فراتر از دولت هم استفاده کنند اما در مقام واقع باید دید که چه خواهد شد , من نسبت به اقای رییسی خوشبین هستم که بتواند از تجربه دولت پیشین استفاده کند و می‌تواند برای ایشان راهگشا باشد و انشالله که از ان بهره خواهد برد , منبع : خبرانلاین عضویت در کانال تلگرام خبربان منبع : ساعت 24 کلیدواژه : احمدی‌نژاد مجمع تشخیص مصلحت نظام اقای روحانی تجربه دولت احمدی‌نژاد اقای رییسی حسن روحانی درخواست حذف خبر : « خبربان » یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به طور اتوماتیک از وبسایت www.

saat24,news دریافت کرده است ، لذا منبع این خبر ، وبسایت « ساعت 24» بوده و سایت « خبربان » مسئولیتی در قبال محتوای ان ندارد , چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید ، کد 32576263 را به همراه موضوع به شماره 100010022100 پیامک فرمایید .

لطفا در صورتی که در مورد این خبر ، نظر یا سئوالی دارید ، با منبع خبر ( اینجا ) ارتباط برقرار نمایید , با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت « خبربان » مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی ، صوتی و تصویر است ، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر ، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است , شروع محدودیت‌های تعطیلات از ساعت 18 امروز اختصاصی تسنیم / تهران و البرز از سه شنبه تا یکشنبه اینده تعطیل شد وضعیت پرداخت حقوق‌ها در تعطیلات 6 روزه روایت نماینده دادستان از غارت بیت المال توسط گروه رستمی صفا / قاضی زرگر : متهمان علیرغم فرصت دو هفته ای دادگاه ، بدهی را پرداخت نکردند خبر عجیب از سایپا ؛ سعید اخباری در استانه عقد قرارداد خبر بعدی : رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) : باور ندارم که رفتار طالبان به این سادگی عوض شود ؛ همین الان هم هر کسی اینها را قبول نداشته باشد ، می‌کشند / طالبان اگر می‌خواهد بگوید می‌خواهم بر اساس اسلام حکم کنم ، نمی‌تواند زنان را کتک بزند و بگوید از خانه بیرون نروند پایگاه خبری جماران : رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به حمایت هایی که امریکا و ال سعود از طالبان داشته‌اند ، گفت : قضیه به این سادگی نیست که بگویند می‌خواهیم امارت اسلامی درست کنیم .

مگر می‌شود هرکسی شمشیر و تفنگ دست بگیرد و بگوید من امیرالمومنین هستم و هر کسی با من مخالفت کند را می‌کشم ؟! حتی عمر خلیفه هم برای جانشینی خودش یک شورا تعیین و شش نفر از شخصیت‌های درجه اول اسلام ان موقع انتخاب کرد که جانشین برگزینند , نمی‌شود عده ای جمع شوند و بگویند امیرالمومنین انتخاب و حکومت درست کرده‌ایم , مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با ایت الله محمدحسن اختری را در ادامه می‌خوانید : با توجه به تحرکات اخیر طالبان در افغانستان و مطالبی که در خصوص گروه طالبان مطرح می‌شود ، شما به عنوان کسی که در حوزه جهان اسلام مطالعه داشته و همچنین مسئولیت‌های مختلفی در این زمینه داشته‌اید ، برای ما بفرمایید که تبار فکری طالبان چیست و چه رابطه ای با تشیع و جمهوری اسلامی دارند ؟ نگاه به طالبان ، فعلا مساله روشنی نیست و شاید الان زود باشد که ما بخواهیم نسبت به وضعیت کنونی طالبان صحبت کنیم .

جریانات امور در مراحل مختلف متفاوت می‌شود , یعنی یک گروه وقتی مسئولیت دارد یک جور است و وقتی مسئولیت ندارد جور دیگری است , شناخت اولیه ما از طالبان این بوده که اینها اساسا با حمایت و پشتیبانی امریکا فعالیت هایی را انجام داده‌اند و از حرکت بن لادن و ال سعود و جنگ‌های داخلی پاکستان و افغانستان شکل گرفته‌اند .

این اظهار نظر خود امریکایی‌ها است , ال سعود به اینها پول داده و در مدرسه ای که اول داشتند و به عنوان طلبه شروع به فعالیت کردند و کم کم گسترش دادند ، از اینها حمایت کردند , جنگ هایی هم در پاکستان به وجود اوردند و حمایت هایی از جنگ‌های داخلی پاکستان کردند و تعداد زیادی از شیعیان را در انجا به شهادت رساندند .

اینها مسائلی است که در تاریخ اتفاق افتاده است , همچنین در زمینه سفارت ایران در افغانستان اسنادی وجود دارد , نظر شما در خصوص رابطه جمهوری اسلامی با این گروه چیست ؟ صحبتی که من می‌کنم به عنوان این نیست که الان وضعیت رابطه جمهوری اسلامی با‌طلبان چه جوری باید باشد یا چه جوری می‌خواهد بشود ؛ خود مسئولین می‌دانند .

وزارت خارجه مسئولیت دارد و دارند کار می‌کنند , ولی سابقه انها چیزی است که من گفتم , تفکر اینها « تکفیری » است .

ما اساسا تکفیر را قبول نداریم , چون ایه صریح قران است که اگر کسی اقرار کرد من مسلمان هستم شما نمی‌توانید او را تکفیر کنید , کسی نمی‌تواند به دیگری بگوید چون تو این جوری نماز می‌خوانی کافر هستی و یا چون روی خاک ، تربت ، سنگ یا کاغذ سجده می‌کنی ، تو مشرک هستی .

ایمان یک باور قلبی و درونی است و هرکسی بر اساس باور خودش با خدای خودش صحبت می‌کند و کسی نمی‌تواند به یک انسان موحد بگوید تو کافر هستی , مگر ما تقسیم کننده ایمان و کفر در دنیا هستیم ؟! به من چه که این کافر و ان مسلمان است یا این دین دارد و ان ندارد ؟! هرکسی خودش می‌داند که به خدا ایمان دارد و کسی هم که کافر است به خودش بر می‌گردد , این نه تنها کلام من و علمای شیعه است ، کلام علمای سنی هم هست .

همه علمای سنی این را قبول دارند که هرکسی می‌گوید « اشهد ان لا ال ٰ ه الا الل ٰ ه و اشهد ان محمدا رسول الل ٰ ه » مسلمان است و خون ، مال ، ناموس و جان او محترم است و کسی نباید به اینها تعرض کند , طالبان نمی‌تواند به دلخواه خودش هرکسی را بگوید کافر یا مسلمان است , اضافه می‌کنم که کسی حق ندارد بدون جهت کافر را بکشد .

مگر در زمان پیامبر اکرم (ص) در مکه و مدینه کفار ، مسیحی‌ها و یهودی‌ها نبودند ؟! پیامبر با انها چه رفتاری می‌کرد ؟ پس کسی حق ندارد به مردم بگوید من مسلمان هستم و تو کافر هستی پس باید تو را بکشم , این اندیشه غلط است , اندیشه تکفیر کردن افراد غلط است .

نظر فقهی اسلامی این است که هیچ کس نمی‌تواند کسی که می‌گوید من مسلمان هستم را تکفیر کند , اگر هم کافر باشد ، در هیچ حکومتی نباید کافر را کشت , معامله با کافر اصول خاصی دارد که باید بر اساس ان رفتار کنیم .

حتی ما همه سلفی‌ها را هم تکفیری نمی‌دانیم و خیلی از سلفی‌ها برای ما محترم هستند و با انها ارتباط داریم و می‌توانیم داشته باشیم , اما اینها یک مجموعه هستند که به هر نحوی پشتیبانی می‌شوند , از میان اینها مجموعه ای به نام القاعده دارند که در عراق ، سوریه ، لبنان و مصر جنایات زیادی را انجام داده‌اند و الان هم انجام می‌دهند .

از میان اینها گروه دیگری به نام « داعش » در امد و همان جنایت‌ها را انجام دادند , در افغانستان گفته می‌شود که اینها با هم دعوا دارند ولی ما نمی‌دانیم چه قدر است , بعضی از سیاسیون و رسانه‌ها سعی دارند بگوید‌طلبان تغییر کرده است .

نظر شما در این خصوص چیست ؟ الان طالبان می‌گوید نظریات من تغییر کرده و می‌خواهم جور دیگری رفتار کنم که اینها قابل بررسی است , به نظر شما تغییر‌پذیر هستند ؟ در رابطه با چیزی که الان در افغانستان پیش می‌اید باید در نظام تصمیم‌گیری شود و کسانی که مسئول هستند , اما نظر شخصی من این است که مجموعه‌های زیادی در دنیا بوده‌اند که با یک مبانی فکری روی کار امده‌اند و ممکن است بعدا مبانی خودشان را عوض کنند و تغییر بدهند .

من نمی‌گویم ممکن نیست عوض شوند اما ان اندیشه‌های اصلی بعید است که به این سادگی تغییر پیدا کند , همین الان هم هر کسی اینها را قبول نداشته باشد او را می‌کشند , خود مردم افغانستان تصمیم گیر هستند و شیعه و سنی انجا تصمیم می‌گیرند که چه طور با هم باشند .

ولی باور بنده نیست که به این سادگی اینها عوض شوند , در ایران امدند و جلسه داشتند و بعد به روسیه رفتند و چیزهای دیگری گفتند , چقدر در امارات و کشورهای دیگر با امریکایی‌ها صحبت کردند ؟ طالبان رسما با توافق امریکا شروع به کار کردند .

الان می‌بینیم که امریکایی‌ها رفتند و اینها را رها کردند که هر کاری می‌خواهند بکنند , این یک توطئه است و توافقی است که صورت گرفته است , قضیه به این سادگی نیست که بگویند می‌خواهیم امارت اسلامی درست کنیم .

مگر می‌شود هرکسی شمشیر و تفنگ دست بگیرد و بگوید من امیرالمومنین هستم و هر کسی با من مخالفت کند را می‌کشم ؟! حتی عمر خلیفه هم برای جانشینی خودش یک شورا تعیین و شش نفر از شخصیت‌های درجه اول اسلام ان موقع انتخاب کرد که جانشین برگزینند , نمی‌شود عده ای جمع شوند و بگویند امیرالمومنین انتخاب و حکومت درست کرده‌ایم , اگر کسی می‌خواهد حکومت درست کند ، حکومت باید بر اساس « عدل » و « عقل » و با حکمت و سیاست باشد .

باید با مردم زندگی و کار کرد , باید نظامی حکومت کند که مورد توافق مردم باشد , حضرت امام ( قدس الله نفسه الزکیه ) با مردم و بدون هیچ سلاحی شروع کرد و اجازه نداد کسی اسلحه دست بگیرد .

تا کسانی اسلحه دست گرفتند و دو جا را اتش زدند امام اطلاعیه داد و گفت اینها از ما نیستند , امام با حرکت عمومی مردم جلو امد و انقلاب کرد , بعد هم که انقلاب پیروز شد امام به همه مردم اجازه داد که رای بدهند .

شما هم از جمهوری اسلامی و امام یاد بگیرید , با مردم صحبت کرده و بر سر یک چیز توافق کنید و بعد به رای بگذارید نه اینها اتش بزنید و بکشید و بعد بگویید همه باید حرف ما را گوش کنند , اینها قابل قبول نیست .

گروه طالبان در خصوص مسائل حقوق بشری از جمله مسائل مربوط به زنان چه نظر و دیدگاهی دارند ؟ حقوق بشری که امروز در غرب و اروپا مطرح می‌شود کلک است و سیاستگذاران غربی ، امریکایی و امپریالیسم با همراهان و طرفداران خودشان اینها را برای منافع خودشان مطرح کرده‌اند , لذا ما شاهد هستیم که این همه کودک در فلسطین ، یمن و جاهای دیگر کشته می‌شود و اینها حتی حاضر نیستند یک اطلاعیه بدهند و یا محکوم نمی‌کنند , این همه زن و مرد از بین می‌روند و اسراییل رسما خانه‌های مردم را ویران می‌کند و حقوق بشر امریکایی حاضر نیست انها را محکوم کند و جلوی انها را بگیرد .

اما از نظر حقوق انسانی و اسلامی ، هر ملتی برای خودش فرهنگ و دین دارد , طالبان اگر می‌خواهد بگوید مسلمان هستم و می‌خواهم بر اساس اسلام حکم کنم ، نمی‌تواند زنان را کتک بزند و بگوید از خانه بیرون نروند , مگر در زمان پیامبر اکرم (ص) زنان بیرون نمی‌امدند ؟! بعضی از زنان تجارت داشتند کار انجام می‌دادند .

در احد تعدادی از زنان به میدان جنگ امدند و مردان را حمایت کردند , اینها چه جور می‌خواهند حرکت‌ام المومنین عایسه به بصره را تفسیر کنند ؟ خدا نگفته زن از خانه بیرون نرود و در قران نیامده که زن نباید از خانه بیرون برود ، خرید و فروش کند و درس بخواند و بلکه برعکس ، قران گفته همه کار کنید و زحمت بکشید ، درس بخوانید و به مردم کمک کنید , در مسائل اجتماعی و خدماتی هیچ جایی خدا نگفته که شما مردان این کارها را بکنید و گفته مردم شما این کارها را انجام بدهید .

پس هرکسی اعم از زن یا مرد مسائل خلاف عفت و خلاف شرع مرتکب شود خلاف انجام داده است , در مسائل اجتماعی ، هرکسی حق کار در میان جامعه را دارد و مرد و زن حق دارند در مسائل اموزشی شرکت کنند , حتی از قضا بسیار لازم هست که در مسائل درمانی ما پزشکان زن داشته باشیم تا زن‌ها مجبور نشوند در مسائل خاص خودشان به مردها مراجعه کنند .

حکومت اسلامی باید مثل جمهوری اسلامی زمینه را فراهم کند که هرکسی و در هر جایی زندگی می‌کند از حقوقش برخوردار باشد , همان طوری که مردها در میان جامعه رای دارند ، زن‌ها در میان جامعه رای دارند , همان طوری که مردها می‌توانند مسئولیت بپذیرند ، زن‌ها می‌توانند مسئولیت بپذیرند .

این نوع نگاهی که الان توسط طالبان نسبت به زنان و طوایف مختلف عمل می‌شود اسلامی نیست و ما نمی‌توانیم اینها را به اسلام نسبت بدهیم و معتقدیم اینها بدعت‌گذاری در دین است , اینکه ما امروز بگوییم زن حق درس خواندن ندارد و زن‌ها نباید به میان جامعه بیایند ، نظر اسلام نیست ,.