ایران در جستجوی یک افغانستان امن و صلح دوست است

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۲۳:۴۲:۵۲


به گزارش خبرگزاری مهر ، رسول موسوی مدیرکل اسیای جنوبی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به تحولات اخیر افغانستان ، نوشت : نمی‌شود نگران اینده شیعیان افغانستان نبود , وی تصریح کرد : نگرانی به ان دلیل نیست که ایران نگاه خاصی به شیعیان افغانستان دارد ، بلکه به این علت است که ایران در جستجوی یک افغانستان امن ، با ثبات و صلح دوست است و این ممکن نیست جز با تضمین جایگاه و حقوق همه اقوام و مذاهب در یک سند میثاق ملی ( قانون اساسی ) کد خبر 5261040, عضویت در کانال تلگرام خبربان منبع : مهر کلیدواژه : قانون اساسی وزارت امور خارجه افغانستان توییتر مجلس شورای اسلامی سیدابراهیم رییسی شورای نگهبان هیئت دولت محمد باقر قالیباف برجام هادی طحان نظیف مجلس جمهوری اسلامی ایران حجت‌الاسلام حسن روحانی دولت سیزدهم صحن مجلس ایالات متحده امریکا اسحاق جهانگیری درخواست حذف خبر : « خبربان » یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به طور اتوماتیک از وبسایت www.

mehrnews,com دریافت کرده است ، لذا منبع این خبر ، وبسایت « مهر » بوده و سایت « خبربان » مسئولیتی در قبال محتوای ان ندارد , چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید ، کد 32563832 را به همراه موضوع به شماره 100010022100 پیامک فرمایید .

لطفا در صورتی که در مورد این خبر ، نظر یا سئوالی دارید ، با منبع خبر ( اینجا ) ارتباط برقرار نمایید , با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت « خبربان » مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی ، صوتی و تصویر است ، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر ، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است , نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه ای تعیین شد تهران برای روزهای اینده تعطیل می‌شود ؟ وقوع زمین لرزه‌های شدید در استان فارس / استان فارس صبح امروز چندین بار لرزید ادامه واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر کمالوند از سایپا رفت خبر بعدی : شباهت‌های عالم ال محمد (ص) به حضرت باقرالعلوم (ع) / نهضت علمی باقریین (ع) در مناظرات رضوی استمرار یافت حجت‌الاسلام حسنلو با شرح چرایی شهرت پنجمین امام شیعیان (ع) به « باقرالعلوم »، گفت : مشابهت اوضاع فرهنگی و سیاسی زمانه امام باقر (ع) و امام رضا (ع) اقتضاء داشت که مواضع مشابه در سیره انان تجلی کند .

به گزارش قدس انلاین ، هفتمین روز از ماه ذی الحجه در تقویم شیعی عزادار شهادت امامی است که به « باقرالعلوم » یعنی شکافنده علم شهرت دارد ، امامی که علی رغم فشارهای خلافت جائر بنی امیه از فضای علم و فرهنگ بهره گرفت و نهضتی علمی را راه اندازی کرد که بعد از قرن‌ها هنوز نه فقط شیعه بلکه جهان اسلام و بشریت از ان بهره مند هستند , به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی ابعاد علم ان حضرت (ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین « امیرعلی حسنلو »، استاد حوزه و مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح ان را می‌خوانید : امام باقر علیه السلام در چه علومی سرامد بودند و این علوم چه ابوابی را به روی شیعه گشود ؟ در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم ائمه (ع) خزان علم الهی هستند ، چنان که امام باقر (ع) به اذن الهی قادر بود تمام علوم را به بشر ارائه کند ؛ اما تجلی علوم حضرت (ع) به تناسب اقتضائات زمانه بود , بیشترین روایات از امام محمد باقر علیه السلام وارد شده که از این روایات می‌توان به گستره علم امام (ع) و مسائل علمی زمانه حضرت (ع) پی برد .

از علم فقه مادر علوم که علمی است پردامنه و گسترده و نیازهای تمدنی و اجتماعی در دامنه ان مطرح می‌شود چنان که علم تجارت ، اقتصاد ، بهداشت ، قضاوت و حقوق و علم عبادات و مناسک و اداب دینی و بهزیستی و پیشگیری از امراض و علم ارتباط و حقوق فردی واجتماعی در دامنه فقه با شاخه‌ها وگرایشات متععد وجود دارد , هر یک از این علوم شاخه‌ها و زیرشاخه هایی دارند که در روایات نقل شده از امام باقر (ع) این گرایشات دیده می‌شود ؛ از انسان شناسی تا علوم عقلی در حدی که فهم انسان‌ها به ان قادر بوده از ایشان نقل شده است , همچنین است علوم قران با گرایشات و شاخه‌های پرشمار از تفسیر تا علوم دیگر که به وضوح از روایات امام (ع) قابل استخراج است .

با تامل دراین روایات به خوبی روشن است تا زمان حضرت باقرالعلوم (ع) بسیاری از علوم مطرح نبوده است , چرا در میان ائمه علیهم السلام پنجیمن امام شیعیان به باقرالعلوم شهرت یافته است ؟ شیخ صدوق (ره) در علل الشرایع به نقل از عمرو بن شمر اورده است : از جابر جعفی پرسیدم چرا به امام پنجم ، « باقر » می‌گفتند ؟ گفت : « چون علم را می‌شکافت و اسرار ان را اشکار می‌کرد », در مناقب ابن شهر اشوب نوشته شده است : گفته‌اند برای هیچ یک از فرزندان حسن (ع) و حسین (ع) این اندازه از علوم ، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام فراهم نشد که برای امام باقر (ع) فراهم شد .

محمد بن مسلم نیز نقل کرده است که از ان حضرت (ع) 30 هزار حدیث پرسش کردم , بنابراین می‌توان گفت انچه در تمدن اسلامی به ان نیاز بود توسط امام باقر (ع) مطرح شده و تمدن اسلامی به تمام معنا از علوم امام باقر (ع) بنیان‌های اولیه را گرفت وعلوم مختلف تاسیس شدند ومکتب اهل بیت (ع) نمایان تر و برجسته تر مطرح شد , نهضت علمی امام باقر (ع) در طول تاریخ تشیع چه برکاتی داشته و این مکتب را از چه خطراتی حفظ کرده است ؟ دوران امامت امام باقر علیه السلام مصادف با ادامه فشارهای خلفای بنی امیه و حکام انها بر شیعیان در عراق بود .

عراق مرکز اصلی شیعه بود و از این رو در مورد امام باقر علیه السلام گفته می‌شد : « المفتون به اهل العراق »، « امام اهل العراق » و نیز « الذی قد تداک علیه الناس یسالونه », شیعیان همه ساله در موسم حج با امام باقر (ع) تماس داشتند , این تماس‌ها معمولا یا در مکه و یا در بازگشت زائران بیت الله الحرام و عبور انها از مدینه صورت می‌گرفت .

مساله ای که در این دوران برای امام باقر (ع) و شیعیان ایشان پیدا شد ، مشکل غلات بود که شمار انها در ان روزگار رو به فزونی داشت , انها با سوءاستفاده از روایات امام (ع) و نسبت دادن احادیث جعلی به ان حضرت (ع) می‌کوشیدند از حیثیت امامان و شیعیان برخوردار شده و با کشاندن شیعه ساده لوح به دنبال خود ، به اهداف شان برسند , زمانی که امام (ع) در مدینه بود ، این فرصت طلبی‌ها شدت بیشتری گرفت .

وقتی که امام انها را از خود طرد کردند ، اصحاب ان حضرت (ع) نیز ، غلات را از جمع خود بیرون راندند , مغیره بن سعید و بیان بن سمعان از معروفترین انها بودند که طرد شدند , انها با توسل به اطاعت امام (ع) ، خود را از عمل به وظایف اسلامی معاف دانسته و شناخت و معرفت امام را برای فلاح و رسیدن به اهداف عالیه اسلامی کافی می‌شمردند .

اما در مقابل ، امام باقر علیه السلام مکرر به لزوم تکیه بر عمل صالح تاکید داشت , سخنانی نظیر احادیث زیر از ان حضرت اقدامی بر نفی موضع غلات و اندیشه‌های فاسد انان بود و انگیزه صدور احادیثی از این قبیل حد اقل از یک زاویه برای خنثی کردن اثار اندیشه‌های غلات در میان شیعه بوده است , در یک مورد حضرت (ع) فرمودند : « ان شیعتنا من اطاع الله ؛ شیعیان ما اطاعت کنندگان خدا هستند ».

و در جای دیگر فرمودند : شیعیان ما در بالاترین مراحل تقوا در زمره کوشندگان و وفاکنندگان به عهد و امانت بوده و اهل زهد و عبادت هستند ، از افرادی هستند که در هر شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز به جای می‌اورند , انان شب‌ها در حال عبادت و روزها در حال روزه هستند , زکات اموال خود را پرداخته به زیارت خانه خدا می‌روند و از تمام محرمات الهی اجتناب می‌کنند .

امام باقر علیه السلام در مقابله با انحرافات علمی چه سیره ای داشتند ؟ سال‌های (114- 94) زمان پیدایش مشرب‌های فقهی و اوج‌گیری نقل حدیث درباره تفسیر است , از علمای اهل سنت کسانی مانند ابن شهاب زهری ، مکحول ، قتاده ، هشام بن عروه وابو حنیفه و ,.

, در زمینه نقل حدیث و ارائه فتوا فعالیت می‌کردند , وابستگی عالمانی مانند زهری ، ابراهیم نخعی ، ابو الزناد ، رجاء بن حیاه که همگی کم و بیش به دستگاه حاکمیت اموی وابستگی داشتند ، ضرورت احیای سنت واقعی پیامبر صلی الله علیه و اله را به دور از شائبه‌های تحریف عمدی خلفا و علمای وابسته به انان مطرح می‌کرد .

امام باقر علیه السلام ضمن نامه ای به سعدالخیر از علمای سوء شکایت فراوان کرده و می‌فرماید : نظایر احبار و رهبان را ببین ، احباری که کتاب خدا را از مردم کتمان و تحریف کرده و با تمام این احوال ، سودی از کارشان نکرده و راه به جایی نبردند , اکنون مانند انها در این امت‌اند ، کسانی که الفاظ قران را حفظ کرده و حدود ان را تحریف می‌کنند , انها با اشراف و بزرگان هستند .

زمانی که رهبران هواپرست متفرق شوند ، انها با کسانی هستند که دنیای بیشتری دارند , فهم انها در همین حد است , با نگاهی به فراوانی روایات نقل شده در این دوران و شهرت علم فقه در میان محدثان این زمان ، می‌توان گفت که علم فقه نزد اهل سنت از این دوره به بعد وارد مرحله تدوین خود شده است .

فروکش کردن تنش‌های سیاسی پس از حادثه کربلا و شکست خوردن و از میان رفتن ابن زبیر و یکپارچه شدن حاکمیت مروانیان ، به ناچار بسیاری از علما را از صحنه سیاست دور کرد و به حوزه درس و حدیث سوق داد و انها را واداشت تا به شکلی ، اختلاف روایات را حل کنند و فتوای فقهی برای مردم ارائه دهند , اولین بار در سال 100 هجری عمر بن عبد العزیز فرمان تدوین احادیث را خطاب به ابو بکر بن حزم صادر کرد , این خود بهترین شاهد است بر شروع تکاپوی فرهنگی اهل سنت در اغاز قرن دوم ، مقارن با دوران امامت امام باقر علیه السلام .

از این رو ، امام (ع) احساس کرد که می‌بایست با ابراز و اشاعه نظرات فقهی اهل بیت (ع) در برابر انحرافاتی که به دلایل مختلفی در احادیث اهل سنت رسوخ کرده بود ، موضع‌گیری کند , نقطه نظرات فقه شیعه گرچه تا ان زمان به طور محدود و در حد اذان ، تقیه ، نماز میت و ,.

, روشن شده بود ، اما با دوران امام باقر علیه السلام قدم مهمی در این راستا برداشته شد و یک جنبش فرهنگی تحسین برانگیزی در میان شیعه به وجود امد , در این عصر بود که شیعه تدوین فرهنگ خود - شامل فقه و تفسیر و اخلاق - را اغاز کرد و در واقع تمدن اسلامی نضج گرفت .

نهضت علمی امام باقر علیه السلام در سیره امام رضا علیه السلام و مناظرات و کرامات عالم ال محمد (ص) چه استمرار و تجلی ای داشته است ؟ تشابه فرهنگی و زمانی عصر امام باقر (ع) با امام رضا (ع) دربرخی از مسائل اقتضا می‌کند که هر دو بزرگوار مواضع علمی بسیار برجسته از خود بروز دهند از این رو است که امام با قر (ع) به باقرالعلوم و امام رضا (ع) به عالم ال محمد (ص) شهرت یافته‌اند ؛ امام باقر (ع) علوم را تاسیس می‌کند تا علوم انحرافی و روش‌های انحرافی از چهره دین زدوده شود دیدگاه‌های نادرست پاک و مرکز اسلام ( مدینه ) که سزاوار پیشرو بودن در سیره وعلم نبوی است از علوم منحرف و افکار اشفته به دور باشد , امام رضا (ع) نیز با حضور در مجالس علمی شرق چهان اسلام همان رسالت جد خود امام باقر (ع) را در این مناطق ادامه می‌دهد و به نوعی با مکاتب و نحله‌های فکری منحرف مبارزه کرده و بر انان چیره شد و مکتب اهل بیت (ع) را با هویتی مشخص به همه ملل و نحل معرفی کرد , امام باقر علیه السلام روش‌ها و سیاست‌های فرهنگی خاص را در این مقطع زمانی در پیش گرفت ، مشابهت اوضاع فرهنگی و سیاسی زمانه امام باقر (ع) و امام رضا (ع) اقتضاء داشت که مواضع مشابه درسیره انان تجلی کند .

این تجلی چه ابعادی داشته است ؟ نخست ؛ بیان و انتشار احادیث جعلی در عصر امام باقر علیه السلام توسط دستگاه خلافت اموی با نیرنگ و فریب بعضی از علمای دربار خود به نوعی جعل حدیث در این عصر ، اوضاع اجتماعی امام باقر (ع) را سخت تر می‌کند , همین سیاست‌های فرهنگی توسط عباسیان در پیش گرفته شده است ؛ لذا امام رضا علیه السلام روش مشابه با امام باقر علیه السلام دارد مناظرات امام باقر (ع) با ابوحنیفه و مناظرات امام رضا (ع) با برخی از معتزله یا رهبران ادیان و فرقه‌ها ی دیگر تشابهات زیادی دارد از جمله در استدلال‌ها و استنادات حضرات (ع) و دفاعیات از اصل دین و تثبیت مکتب اهل بیت (ع) , دوم ، انحراف اخلاقی دستگاه خلافت یزید و جانشینان وی و رواج مفاسد به جامعه اسلامی ، اوضاع اجتماعی و برخورد امام باقر علیه السلام و نگاه داشتن طومار شیعیان از این انحرافات قابل توجه است .

در زمان امام رضا علیه السلام هم این انحرافات عباسیان وجود دارد که امام (ع) در هرمورد بر خورد مقتدرانه دارد و دین را مبرا از رفتار اینان می‌کند , برکات حضور امام رضا علیه السلام در ایران به همان اندازه مغتنم بود که برکات وجودی امام باقر علیه السلام در ان مقطع تاریخی در مرکز اسلام اهمیت داشت و مکتب اهل بیت (ع) و تمامیت دین اسلام در این دو مقطع با تجلی علوم الهی به مرحله مهم دیگر از تاریخ حیات بخشید و تمدن اسلامی در مقابل تمدن‌های دیگر برجستگی و بلوغ خود را نمایاند , منبع : استان نیوز انتهای پیام /.
افغانستان کشور ایران تهران استان فارس استان فارس مناقب ابن شهر اشوب عراق العراق مکه بیت الله الحرام مدینه کربلا ابو بکر بن حزم ایران ایران خبرگزاری مهر افغانستان وزارت امور خارجه افغانستان مجلس شورای اسلامی سیدابراهیم رییسی شورای نگهبان هیئت دولت مجلس جمهوری اسلامی ایران مجلس ایالات متحده امریکا هلال احمر سایپا قدس انلاین باقرالعلوم علوم حضرت ع عراق العراق مرکز اسلام مدینه ملل دستگاه خلافت اموی رسول موسوی محمد باقر قالیباف هادی طحان حجت الاسلام حسن روحانی اسحاق جهانگیری کمالوند محمد ص حضرت باقرالعلوم ع نهضت علمی باقریین ع حجت الاسلام حسنلو امام شیعیان ع امام باقر ع امام رضا ع اقتضاء خلافت جائر بنی امیه حجت الاسلام والمسلمین امیرعلی حسنلو امام باقر علیه السلام ائمه ع امام محمد باقر علیه السلام امام ع حضرت ع پی امام ع قابل حضرت باقرالعلوم ع شیخ صدوق ره عمرو بن شمر جابر جعفی باقر حسن ع حسین ع محمد بن مسلم حضرت ع خلفای بنی امیه مغیره بن سعید بن سمعان ابن شهاب زهری مکحول هشام بن عروه وابو حنیفه ابراهیم نخعی ابو الزناد رجاء بن حیاه پیامبر صلی الله علیه و اله ابن زبیر عمر بن عبد العزیز امام رضا علیه السلام امام رضا ع قر ع عباسیان یزید مدیرکل اسیای جنوبی وزارت امور خارجه مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه ماه ذی الحجه