مداحان اهل سنت از حب سیدالشهدا می‌گویند

۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۱:۵۱:۲۴

یک مداح اهل سنت در مورد اهمیت قیام عاشورا گفت : اگر امام حسین به کربلا نمی‌رفت ، ابرویی برای دین اسلام باقی نمی‌ماند . خون حسین (ع) ابروی اسلام است .



اتاق خبر 24 : عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است , در این روز مردم اهل تسنن با خیرات و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می‌دهند , از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری می‌کنند .

به تلاوت قران می‌پردازند و در مسجدها و خطبه‌ها حضور پیدا می‌کنند , امروزه در مناطق مختلف جهان اسلام اهل تسنن برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند ؛ مثلا در بین تاجیکان سنی مذهب ، مرثیه خوانی رواج دارد و منحصر به روز عاشورا نیست , در تمام فصل‌های سال به ویژه در مراسم زنانه بی بی سه شنبه ، مرثیه خوانی برقرار است .

یکی از متونی که در این مجالس خوانده می‌شود ، مثنوی صیقلی به زبان ازبکی سروده شاعر سنی مذهب ، صیقلی حصاری است , مسلمانان اهل تسنن پاکستان ، بنگلادش و هند نیز در دهه نخست ماه محرم برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و حتی در هندوستان با این که اکثریت هندو هستند ، روز عاشورا تعطیل رسمی است , مولوی عبدالرحیم رییسی ، از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان در مورد رسوم عزاداری اهل سنت پاکستان در ماه محرم می‌گوید : مهمترین کاری که مردم اهل سنت پاکستان در کل مناطق از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ ، در ماه محرم انجام می‌­ دهند ، این است که هرکسی در حد توان خود برای سیدالشهدا نذری می‌­ دهد .

یکی گوسفند قربانی می‌کند یکی غذا می‌­ دهد , کلا هرکسی هرچه از دستش برمی‌­‌اید انجام می‌­ دهد , به نوعی تلاش می‌­ کنند این فرهنگ عزاداری در بین مردم زنده بماند و یادبودی از امام حسین (ع) و شهدای کربلا داشته باشند .

وی می‌گوید : در مورد بزرگداشت یادبودهای اسلامی مثل مبعث و ولادت پیامبر (ص) و یا محرم و زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا هیچ فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد , اهل سنت در ایام محرم سوگوار هستند , مثلا قران می‌خوانند ، نذری می‌­ دهند ، در حالت غم و عزاداری هستند .

نوحه خوانی هم دارند ولی سینه نمی‌­ زنند , عروسی نمی‌­ گیرند و حالت غم را در خانه ­، کوچه و خیابان ­‌ها حفظ می‌­ کنند , اهل سنت هم مداح دارند و در طول ماه محرم مداح ­‌ها نوحه خوانی می‌­ کنند .

این مراسم فقط مخصوص اهل سنت شبه قاره نیست , اهل سنت سراسر دنیا حتی در اروپا و امریکا هم این مراسم را برگزار می‌کنند , اهل تسنن در مناطق مختلف افغانستان مانند کابل ، ولایت بدخشان و به ویژه در ولایت بلخ و مزارشریف برای شهدای کربلا مجالس سوگواری برپا می‌کنند .

در اندونزی ، مالزی و جنوب فیلیپین نیز مسلمانان که غالبا سنی شافعی هستند در روز عاشورا سوگواری می‌کنند , ترکمن‌های ایران که پیرو مذهب حنفی هستند ، در روزهای عاشورا و اربعین سوگواری می‌کنند و حتی دسته‌های عزاداری راه می‌اندازند , در بین کردهای سنی مذهب ایران و عراق نیز عزاداری امام حسین (ع) بسیار رواج دارد .

در کردستان ایران با اغاز ماه محرم مراسم جشن یا عروسی برگزار نمی‌شود , برخی زنان کرد از اول تا پایان محرم ، سرمه به چشم نمی‌زنند , در شهر سنندج مردم در شب عاشورا به مقبره پیر عمر می‌روند و تا پاسی از شب با روشن کردن شمع به دعا و ذکر می‌پردازند .

برخی کردهای ایران به حضرت ابوالفضل (ع) توسل می‌کنند و به نام ان حضرت نذر می‌کنند , شاعران کرد نیز اشعار و مراثی با ارزشی درباره امام حسین (ع) سروده‌اند , با دو مداح اهل سنت در مورد عزاداری بر سیدالشهدا به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید ؛ سید بهاالدین حسینی ، مداح اهل سنت در مورد جایگاه حب اهل بیت در مبانی فکری اهل سنت گفت : محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان ­‌های اعتقادی و عملی اهل سنت است .

علی القاعده تبعیت ، اوج محبت است , شما اگر بگویید من عاشق امام حسین هستم ، یعنی تابع او هستم , عشق بدون تبعیت ادعایی دروغین است .

قطعا یکی از شواهد محبت اهل سنت به اهل بیت رسول اکرم اشعار نغز و ادبیات فاخر ایشان است که بهترین اثار را به این گرانمایه گان تقدیم کرده‌اند , اگر اشعار اهل سنت را مطالعه کنید خواهید دید که مشحون از مدایح نبوی و اولیای خداست وی ادامه داد : قطعا یکی از شواهد محبت اهل سنت به اهل بیت رسول اکرم ، اشعار نغز و ادبیات فاخر ایشان است که بهترین اثار را به این گرانمایه گان تقدیم کرده‌اند , اگر اشعار اهل سنت را مطالعه کنید خواهید دید که مشحون از مدایح نبوی و اولیای خداست .

وی افزود : برای مثال شیخ رضا طالبانی قادری کرکوکی از شاعران بزرگ کرد اهل سنت در یکی از اشعارش می‌گوید محبت امام حسین را فقط در لاف‌های کلامی خلاصه نکنید , او می‌گوید « لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است / عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است / گر هواخواه حسینی ترک سر کن چون حسین / شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است / سنی‌ام سنی ولیکن حب ال مصطفی / دین و ایین من و ابا و اجداد من است / شیعه و سنی ندانم دوستم با هر که با او / دوست باشد ، دشمنم با هر که با او دشمن است » در اخرین بیت این شعر نیز به احترام و محبت اهل بیت و اصحاب به صورت توامان اشاره دارد , سیدبهاالدین حسینی گفت : ما باید در اشتراکات گرد هم اییم .

همه ما امام حسین (ع) را دوست داریم اما شیوه‌های ابراز محبتمان فرق می‌کند , ما نباید به جزییات و شیوه‌های دوست داشتن توجه داشته باشیم , بلکه باید بر اصل اصیل اتحاد که محبت به خدا و رسول و اهل بیت است اشتراک کنیم که این مسئله در قران هم امده است که « ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم » نزاع نکنید وگرنه فشل می‌شوید و بی عطر و بو خواهید شد .

وی ادامه داد : می‌توانید بیایید و بنگرید که اهل سنت به هیچ کدام از سابقون الاولون اعم از اهل بیت ، اصحاب ، تابعین و صلحاء هیچ اهانتی و سخافتی ندارند و نام همه این ارجمندان را تکریم می‌کند , بیایید در کوچه‌های شهرها و روستاهایمان بگردید و اسامی مردممان را بپرسید ، اسم بسیاری از مردم اهل سنت نام فاطمه ، علی ، حسن ، حسین و مهدی و هادی ، رضا و امثالهم است , این یعنی چه ؟ ما و شما از یزید و شمر نفرت داریم .

ایا نام اینها را بر فرزندانمان می‌گذاریم ؟ این مداح اهل سنت گفت : احدی حق ندارد امام حسین را برای خودش مصادره کند , در جایی که رهبر ازادی بخش هندوستان ، گاندی ، می‌گوید که من برای بیرون راندن سیطره استعماری انگلیس به قیام امام حسین و واقعه کربلا تاسی کردم ، دیگر جایی برای محصور کردن قیام عاشورا برای یک مکتب خاص نمی‌ماند , وی ادامه داد : حسین (ع) یک شخصیت فرامرزی و واقعه کربلا یک واقعه فرامرزی است .

نمی‌توان ان را در میان مرزهای ایران یا مرزهای شیعه یا سنی محدود کرد , حسین (ع) شخصیتی متعلق به بشریت است , حقیقت این است که اگر امام حسین به کربلا نمی‌رفت ، ابرویی برای دین اسلام باقی نمی‌ماند .

خون حسین (ع) ابروی اسلام است , ظلم ستیزی ابروی اسلام است وی افزود : اهل سنت جایگاه قیام عاشورا را در شئون فکری خود دارد , اهل سنت معتقد است اگر امام حسین (ع) به کربلا نمی‌رفت بالاخره در گوشه ای از این جهان از این دنیا می‌رفت و فوت می‌کرد .

اما حقیقت این است که اگر امام حسین به کربلا نمی‌رفت ، ابرویی برای دین اسلام باقی نمی‌ماند , خون حسین (ع) ابروی اسلام است , ظلم ستیزی ابروی اسلام است .

سیدبهاالدین حسینی اظهار داشت : واقعه کربلا برای اسلام ابرو خرید , شکست خورده صحرای کربلا یزید است و کسی که برای همیشه تاریخ کشته شد یزید و تفکر یزیدی است و انچه ماند و پیروز شد خون امام حسین بود , نام نیکی که از امام حسین در جهان است زندگی و حیات است و نام ننگی که برای سپاه یزید باقی مانده یک شکست و فضیحت است .

اهل سنت به اینها اعتقاد دارد , وی افزود : در ادبیات اهل سنت واقعه عاشورا جایگاه رفیعی دارد , در اشعار مختلف یا مستقیم از ان یاد کرده‌اند یا از شور عاشورا به عنوان شاهد مثال برای غم ­ هاشان بهره جسته‌اند .

ماموستا مولوی کرد در توصیف غم جانگداز محبوبش چنین می‌سراید ؛ « شورای عاشورا هم دیس به زمه ش به ست , / موحه رره م ئاما مه حره م شی نه ده ست », باز در کتاب عقیده المرضیه می‌گوید شهادت امام حسین دیه اصلی بشریت بود که بایسته و شایسته بود در ذبح اسماعیل برای طلوع میلاد حضرت محمد بپردازد .

وی ادامه داد : هر انسان عاقلی می‌دانست که امام حسین (ع) حتما کشته خواهد شد ولی انسان عاشق درک می‌کند که چرا امام حسین به قربانگاه رفت ؟ وی افزود : شیخ رضا طالبانی در مورد سوگ امام حسین می‌گوید « در ماتم ال علی ، خون هم چو دریا می‌رود / تیغ است و بر سر می‌زند ، دست است و بالا می‌رود / از عشق ال بوالحسن ، این تیغ زن ، وان سینه زن / داد و فغان مرد و زن ، تا عرش اعلی می‌رود / پیراهن شمع خدا ، یعنی حسین و مجتبی / جان‌ها همی گردد فدا ، سر ما به یغما می‌رود / کوتاه کن انکار را ، بدعت مگو این کار را / این سوگ ال حیدر است ، این خون نه بی جا می‌رود / من چون ننالم این زمان ، زار و ضعیف و ناتوان / کاین برق اه عاشقان ، از سنگ خارا می‌رود / از ابن سعد بی وفا ، شامی شوم پرجفا / بر ال بیت مصطفی چندین تعدی می‌رود / من سنی‌ام نامم رضا ، کلب امام مرتضی / درویش عبدالقادرم ، راهم به مولا می‌رود » سیدبهاالدین حسینی در مورد لزوم وحدت میان شیعه و اهل تسنن گفت : حسب ایه لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه ، لزوما مسلم و مومن حقیقی باید به رسول الله و سنن گفتاری و رفتاری او متخلق باشد , یعنی بیشترین شباهت را به ان حضرت داشته باشند , به زبان ساده تر ، هر تفکر و مکتبی از مکاتب اسلامی ، رفتاری نزدیکتر به رسول الله دارند درجه اسلام و ایمانشان بالاتر است .

وی ادامه داد : در این میان مکتب‌های ارهابی و تندرو که نه تنها برای عالم رحمت نیستند ، بلکه اسباب وحشت و زحمت برای تمام مردم را فراهم کرده‌اند ، قطعا شباهتی به سنن و خصیصه رحمه للعالمین پیامبر اکرم ندارند , لذا هر کسی که داعیه اسلام دارد و برای مردم رحمت نیست نباید پنداشت که بر طریق رسول الله است , این مداح اهل سنت در پایان گفت : با وجود تفاوت‌ها ما باید با هم دوستی کنیم نه اینکه تو سنی شوی تا من با تو دوست شوم و یا من شیعه شوم تا تو با من دوست شوی .

این تفکر فاشیستی است , تفکر اسلامی این است که با همه تفاوت‌ها همدیگر را دوست داشته باشیم , اسلام یعنی محبت و صفا و دوست داشتن .

پیامبر ما رحمه للعالمین است , واجب دینی من این است که به شیعه محبت کنم و واجب دینی شیعه این است که به سنی محبت کند , اصل این است .

ملاجلال مرادی ، شاعر ایینی اهل سنت نیز در مورد شهادت امام حسین (ع) گفت : در دیدگاه اهل سنت بعد از وفات رسول الله (ص) و شهادت حضرت علی ابن ابی طالب (ع) ، واقعه عاشورا یکی از رویدادهای تلخ و یکی از اتفاقات سخت و تاسف برانگیز است و به عنوان بزرگ‌ترین ظلم و ستم در حق خاندان پیامبر محسوب می‌شود , کتاب بدایه نهایه امام ابن کثیر دمشقی و خیلی دیگر از کتاب‌های اهل سنت واقعه عاشورا را نقل کرده است , وی افزود : پیامبر اکرم در مورد امام حسین (ع) فرمودند « الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه » لذا جایگاه خاصی در میان اهل بیت دارند .

ایه تطهیر که می‌فرماید « انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا » جایگاه اهل بیت را نشان می‌دهد , اهل سنت به روش برادران شیعه عزاداری نمی‌کنند اما در مراسمات عزاداری همکاری می‌کنند مثلا در بیجار در ماه محرم در مراسم عزاداری شیعیان شرکت می‌کنند , من خودم در ماه محرم در مراسم عزاداری سخنرانی می‌کنم وی ادامه داد : بین اداب و رسوم هر منطقه ای در مورد شهادت امام حسین (ع) و عزاداری برای ایشان تفاوت هایی وجود دارد .

اهل سنت به روش برادران شیعه عزاداری نمی‌کنند ، اما احترام خاصی برای ماه محرم قائل هستند و روز عاشورا را به خاطر اینکه امام حسین با زبان تشنه در صحرای عاشورا به شهادت رسیدند ، روزه می‌گیرند , اهل سنت در مراسمات عزاداری همکاری می‌کنند و به احترام ماه محرم مراسم عروسی و شادی برگزار نمی‌کنند , وی افزود : حب اهل بیت وجه مشترکی میان شیعه و سنی است .

امام شافعی خیلی به اهل بیت پیامبر ارادت داشته است و اشعاری هم در این مورد دارد و مدح اهل بیت را در اشعار امام شافعی می‌بینیم , لذا اهل سنت مثلا در بیجار در ماه محرم در مراسم عزاداری شیعیان شرکت می‌کنند , من خودم در ماه محرم در مراسم عزاداری سخنرانی می‌کنم .

وی ادامه داد : امام حسین متعلق به تمام جهان است , پیامبر اسلام رحمه للعالمین است , لذا امام حسین که فرزند رسول خداست هم متعلق به همه مذاهب است .

نمی‌توان دیگران را از وجود امام حسین محروم کرد , وی افزود : قیام امام حسین (ع) دل غافل مردم را بیدار کرد و درس ازادی و ازادگی را به همگان اموخت , او درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما اموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم بتوانیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم .

قیام امام حسین دل غافل مردم را بیدار کرد و درس ازادی و ازادگی را به همگان اموخت , او درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما اموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم بتوانیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم این شاعر ایینی اهل سنت گفت : ما هم در منابع اهل سنت و هم در میان شاعران اهل سنت در مورد شخصیت امام حسین مطالب زیادی داریم , شاعران اهل سنت زیادی در مورد امام حسین شعر سروده‌اند .

وی ادامه داد : بنده در مورد واقعه عاشورا یک شعر کردی سرودم که در کنگره اهل بیت در خراسان به عنوان اثر برتر کشور انتخاب شد , خیلی از علما و شعرای ما در اشعار خود ارادت خود را به خاندان اهل بیت ابراز کرده‌اند , ائمه ما مثل امام شافعی حکومت اموی را قبول نداشتند و عاشق و شیفته اهل بیت بودند .

ملاجلال مرادی گفت : شیعیان و اهل سنت اشتراکات زیادی با هم دارند که یکی از این اشتراکات قران است , در قران خداوند در سوره شعرا جایگاه اهل بیت را چنین معرفی کرده‌اند « قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی » اگر کسی پیامبر اکرم را دوست دارد باید اهل بیت را نیز دوست داشته باشد , انتظاری که پیامبر از ما دارد محبت و مودت فی القربی است .

وی ادامه داد : ایات دیگر قران مانند ایه تطهیر یا ایه « و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا » که در مورد حضرت زهرا و حضرت علی (ع) است و روایات از امام بخاری از امام مسلم و ,,.

جایگاه خاص اهل بیت را نشان می‌دهد , تا جایی که پیامبر فرموده‌اند محبت علی (ع) عبادت است , در جای دیگر پیامبر فرموده‌اند هر کس علی را دوست دارد ، مرا دوست دارد و هر کس او را از خود برنجاند مرا رنجانده است .

در جای دیگر امده کسی که بغض علی (ع) را در دل پرورش داده ، منافق است , این احادیث جایگاه اهل بیت در میان اهل سنت را می‌رساند , خداوند در قران مدح اهل بیت را کرده است .

ایه تطهیر اگر مدح اهل بیت نیست ، پس چیست ؟ بنابراین مداحی در میان اهل سنت به معنی تخلق به اخلاق خداوند است وی افزود : خداوند در قران مدح اهل بیت را کرده است , ایه تطهیر اگر مدح اهل بیت نیست ، پس چیست ؟ بنابراین مداحی در میان اهل سنت به معنی تخلق به اخلاق خداوند است , در جایی که خدا از اهل بیت مدح کرده است ، پس ما هم اگر اهل بیت را مدح کنیم ، تخلق به اخلاق خداوند کرده‌ایم .

ما شاعری در میان اهل سنت نداریم که اهل بیت پیامبر را مدح نکرده باشد , اکثر شعرا و اهل قلم ما در مورد عاشورا و شخصیت امام حسین و همه ائمه مداحی کرده‌اند , این شاعر ایینی اهل سنت گفت : جوانان اهل سنت به امام حسین ارادت دارند و ما می‌بینیم که خیلی از جوانان اهل سنت در تکایا شرکت می‌کنند .

به خصوص جوانان ما در ماه ربیع برای اهل بیت مداحی می‌کنند و در این ماه مجالس مدح اهل بیت همزمان با میلاد پیامبر اکرم توسط اهل سنت برگزار می‌شود , وی ادامه داد : امام حسین (ع) خود فرمودند به خاطر احیای دین جدش و به خاطر نهی از منکر و حاکمی که مشروعیت نداشت ، قیام کردند , ما تاثیر این مسئله را در قیام‌های کشورهای عربی دیدیم .

این درسی بود که امام حسین (ع) به جوانان اهل سنت داد و ان درس ازادگی بود , امام حسین (ع) در مقابل ظلم قد علم کرد و سر مبارک را خم نکرد و در این راه جان خود را فدا کرد , وی افزود : انقلاب اسلامی ما و خیلی از انقلاب هایی که در کشورهای مسلمان اتفاق می‌افتد ، برگرفته از قیام حضرت سیدالشهدا است .

جوانان ما امروز اگر بخواهند به شخصیتی اقتدا کنند که شایستگی داشته باشد ، این شخصیت کسی جز امام حسین (ع) نیست , امام حسین درس بزرگی به ما داد که به دنبال هوا و هوس دنیا نرویم , ملاجلال مرادی گفت : یکی از نکاتی که خیلی مهم است این است که امام حسین خانواده خود را در مسیر عاشورا با خود همراه کردند و امام حسین هم خودش و هم خانواده‌اش را در این راه فدا کردند و این بزرگترین درس برای ماست .

وی در نقد جریان وهابیت گفت : مذاهب اهل سنت وهابیت را قبول ندارند , اگرچه وهابیت نام اهل سنت را یدک می‌کشد ، اما عقاید انها و مباحث فقهی انها با مبانی اهل سنت سازگار نیست , وی ادامه داد : بزرگان اهل سنت در رد تفکر وهابیت خیلی کتاب نوشته‌اند .

جریان وهابیت خارج از مذهب اهل سنت است , سال گذشته تمام علمای کشورهای اسلامی طوماری نوشتند و فکر وهابیت را تقبیح کردند , علمای تمام کشورهای مسلمان این طومار را امضا کردند ولی کشورهای غربی این طومار را پوشش رسانه ای ندادند .

وی افزود : جریان وهابیت ، جریانی مطرود و منفور در افکار عمومی اهل سنت است , وهابی‌ها اهل سنت را هم تکفیر می‌کنند ، چون ما زیارت و توسل را قبول داریم , زیارت و توسل و .

,, نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است .

ارادت به اهل بیت و زیارت و توسل چیزی نیست که خلاف قران باشد , علمای اهل سنت بیش از 300 کتاب در رد وهابیت نوشته‌اند , اولین کتابی که در رد وهابیت نوشته شد کتابی بود که برادر محمد ابن عبدالوهاب نوشت .

ملاجلال مرادی گفت : تا قرن هفتم هجری اهل سنت در مسئله توسل و استغاثه به ائمه اطهار هیچ اختلافی با شیعیان نداشتند , تنها کسی که این مسئله را به عنوان شرک تلقی کرد ، ابن تیمیه بود , امام شافعی ، سیوطی ، غزالی و .

,, توسل را جز اقرب قربات و به عنوان یکی از کارهایی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند ، می‌دانستند .

وی در پایان تصریح کرد : ان شالله ما بتوانیم در مورد خدمت به دین اسلام و اهل بیت رسول الله نقشی داشته باشیم که این می‌تواند با مداحی و با شعر باشد و یا با بیان واقعه عاشورا و فداکاری‌های امام حسین ، و بتوانیم ان را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم و نسل خوبی برای اینده اسلام تربیت کنیم ,.